Wednesday, October 26, 2011

Mengkaji Kebenaran Tunjuk Perasaan Di Libya

 Mengkaji Kebenaran Tunjuk Perasaan. Adakah Benar Revolusi Rakyat Atau Hanya 2,3 Kerat Rakyat Yang Diperdaya Menjadi Pengganas Oleh Amerika?

Sejarah Amerika di Libya.

Tahun 1980an Amerika sendiri lancar serangan bom di Libya. 1990an CIA melatih dan menaja parti pembangkang. Amerika juga gunakan al-Qaeda untuk masuk Libya. Malah ada cubaan nak culik Gaddafi pun. Pada 2005-2007, al-Qaeda establish sokongan di Libya. Hanya operasi disebalik tabir. Rakyat Libya yang direkrut untuk lancar gerakan.

Amerika dah lama nak rampas Libya. Mengapa? Libya supplier terbesar minyak di Eropah. Libya punyai reserve minyak antara terbesar di dunia. Bukti? Media barat laporkan protester muncul di Zawiyah. Zawiya ialah bandar penting untuk industri oil n gas Libya. Sana ada terminal minya, refineries dan oil port.

Protest di terminal minyak?


Protesters mensasarkan terminal minyak. Dan keesokan harinya harga minyak dunia, naik. Daripada $97 kepada $120 per barrel. Kenapa perlu tunjuk perasaan bermula di bandar minyak? Tidakkah revolusi rakyat bermula di tengah pusat bandar.

Tunjuk perasaan atau pemberontak bersenjata

Cerita sebenarnya mereka ni bukan protester. Kumpulan remaja ini muncul di Zawiya dengan kekuatan ratusan orang dan mereka ini bersenjata. Ini lebih kepada pemberontakan bersenjata, bukan tunjuk perasaan. Maka, orang ramai lapor kepada pihak berkuasa tentang kemunculan remaja bersenjata di pekan.

Disebabkan laporan mereka ini bersenjata, maka Gaddafi hantar sekumpulan askar bersenjata untuk memantau. Wakil askar kerajaan laporkan yang remaja-remaja ini bersenjata dan tembak rambang sesuka hati. Mereka nampak tak normal dan kelihatan seperti khayal. Bandar Zawiya dipenuhi oleh remaja-remaja ini yang berkawal sekitar bandar. Orang ramai masih bebas bergerak, dan menjalani kehidupan seperti biasa.

Serangan senjata diganti dengan serangan media

Laporan media barat tentang askar kerajaan menembak penunjuk perasaan dan orang awam di Zawiyah adalah tak benar. Yang sebenarnya berlaku ialah pertempuran bersenjata antara kedua-dua pihak. Gaddafi hanya lakukan perkara logic setiap pemimpin akan buat jika salah satu bandar terbesarnya ditawan sekumpulan ratusan orang bersenjata.

Disebabkan mereka ini remaja umur 17-20 tahun, maka Gaddafi arahkan askar dan polis berundur. Maka beberapa kawasan — Benghazi, Tobruk, Misrata — jatuh ketangan pemberontak. Tiada sebarang tentangan daripada askar kerajaan. Gaddafi tak mahu pertumpahan darah dengan golongan anak mudanya sendiri. Ini menunjukkan perasaan belas Gadafi kepada remaja ini.

Amaran terakhir untuk orang dibelakang pemberontakkan bersenjata

Sebelum menghantar tentera untuk neutralisekan pemberontak. Gaddafi jelas menunjukkan sifat belas kasihannya sekali lagi dengan menyarankan ibubapa memanggil anakmuda mereka balik rumah dan letak senjata. Ucapan Gaddafi bermula dengan sedih dan menyebut kumpulan itu sebagai “anak-anak kita”. Dia berkata, we take the guns away from the kids, dan tangkap orang yang memperdayakan dan mempergunakan mereka.

Kemudian ucapan Gaddafi menjadi bersemangat dan berapi kerana bercakap mahu berperang dengan Amerika dan bonekanya al-Qaeda. Kenyataan dia yang kata ‘mahu menentang penunjuk perasaan’ diputar belit. Sebenarnya ia ditujukan kepada ‘pengaruh luar’ iaitu Amerika dan Osama. Amerika dilihat berjaya memperdayakan dan mempergunakan anak muda Libya yang ‘baru nak kenal hidup’. Dan buat sekian kalinya mahu merampas hak minyak Libya – yakni kurniaan tuhan kepada mereka. Syahid jika dipertahankan.

Propaganda hanya menipu. Lihat kesan dan apa sebenarnya yang berlaku

Kesimpulan di Libya ialah ia bukanlah revolusi rakyat. Ini ialah teknik baru Amerika nak merampas minyak di negeri Arab dan Utara Afrika. Di lihat kembali rentetan cerita Libya, seperti wujud paten jelas penglibatan Amerika dalam peperangan negara minyak.

Ingat Afghanistan. Osama mengaku serang world trade center. Osama Ladin muncul di Afghanistan. Amerika serang Afghanistan. Amerika kawal pipeline minyak di Afghanistan.

Osama serang world trade centre. Amerika takutkan orang dengan Osama dan pengganas. Lambangkan saddam sebagai pengganas. Tipu weapon of mass distruction. Serang Saddam (orang yang tak serang amerika) walaupun Osama (orang yang dah berjaya serang amerika) tak dapat ditangkap lagi. Lalu Amerika kontrol telaga minyak Iraq.

Osama supply senjata di Libya. Setting orang Libya serang Libya. Amerika serang melalui media. Gaddafi jatuh. Pembangkang yang dilatih Osama akan jadi pemimpin boneka. Amerika dapat minyak Libya.

Ada sesiapa di dunia Arab kenail Osama? Ada sesiap di dunia Islam kenal Osama? Sila google ‘Tim Osman CIA’ anda akan baca banyak artikel mengenai bagaimana Osama ini ialah agen CIA yang bernama Tim Osman.

Amerika. al-Qaeda. Minyak. inilah pelakon penting dalam cerita minyak di Arab. Aku tak kata Gaddafi islam sempurna. Tapi aku memang tak percaya Amerika dan barat. Aku kesal dengan orang islam yang percaya CNN dan mengutuk islam yang lain. Apa baiknya kita menjadi islam jika tak nak usaha pun untuk tahu cerita sebenar di negara islam lain. Hanya percaya media kafir memburukkan cerita muslim lain.

Bagaimana suatu hari, orang islam Malaysia pulak yang kena fitnah dengan barat.. adakah kita boleh expect orang lain tak nak dengar fitnah barat? Bukan hari-hari orang update berita Malaysia. Orang hanya akan baca apa yang disuap oleh ‘kononnya berita’ barat.

FAQ

Kenapa pihak pembangkang kerajaan Libya mengatakan yang senjata mereka itu, mereka rampas daripada kem rahsia Gaddafi di Tobruk. Bukan di supply oleh al Qaeda.

Kalau itu kem rahsia, macam mana mereka tahu? Kenapa penunjuk perasaan perlu rampas senjata? Mengapa perlu senjata pun kalau betul yakin seluruh rakyat Libya menolak Gaddafi?

Kenapa semua negara besar Eropah kritik Libya?

Negara besar yang mengutuk Libya ialah France, Italy, Obama, Jerman, Amerika. Mereka ini masing-masing negara besar minyak. Mereka ada syarikat oil n gas gergasi dunia. Mereka tak sabar-sabar nak terkam telaga minyak Libya. Tak sampai seminggu, European union draf usul bermacam sekatan terhadap Libya dan mahu membekukan aset Libya.

Kenapa Isreal melanggar bermacam-macam hak tidak diusulkan draf sebegitu terhadap mereka? Bukan seminggu dua, dah 60-70 tahun.


Ketua Jawatankuasa pertahanan pemberontak Libya, memegang AK-47 bergambar bersama missil anti-pesawat di Tobruk Feb 23, 2011. Kenapa perlu ada senjata jika ianya revolusi rakyat. - gulfnews


Ini antara gambar paling awal dikeluarkan Feb 21 oleh bbc. kenapa perlu ada senjata jika ianya revolusi rakyat. - bbc


Seorang protester anti-kerajaan dengan unifom tentera memegang pelancar rpg di sebuah bangunan keselamatan negeri yang di take over oleh pemberontak Feb 23. kenapa perlu ada senjata jika ianya revolusi rakyat. - reuters

Mana rakyat dapat senjata canggih jika tidak dibekalkan?


Sumber : Malaysia Ria

Bagikan

Jangan lewatkan

Mengkaji Kebenaran Tunjuk Perasaan Di Libya
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Suka dengan artikel di atas? Tambahkan email Anda untuk berlangganan.

1 comments:

Tulis comments
avatar
Anonymous
January 23, 2013 at 9:29 AM

Je n'ai pas lu trop de bonnes choses au sujet Webfetti - surtout des gens qui veulent le supprimer de leur ordinateur, donc je suis à la recherche de solutions de rechange que je n'ai pas besoin d'installer .. Avez-vous des sites web où je peux copier les codes de changer la mise en page de mon blog blogspot? Les modèles sur blogspot sont très bien pour commencer, mais je suis prêt pour un changement ..

Reply